Produkt placering

Kära läsare,
Jag kan ju inte undanhålla denna bild av lånehundarna - Linux och Erox, för er!
Kan det bli bättre?

32959-124

Det är inte kul att bli utskälld -  men ibland får man leva med det!

Mina första akademiska betyg tog jag redan 1974, och det var nationalekonomi. Jag insåg att det nog inte riktigt var min grej, eftersom jag bl.a. hade svårt med nationalbokföringen och teorin varför det uppstår inflation! I min ungdom övervägde jag också Socialhögskolan, jag tackar högre makt, att jag inte fullföljde dessa yrkesambitioner, jag skulle nog aldrig blivit någon riktigt bra kommunalkamrer eller socialassistent! Socialsekreterare heter dom visst nuförtiden. Min examen tog jag ut drygt 25 år efter mitt första betyg.

För att kunna ta ut en lite examen, måste jag skriva en C-uppsats, och det gjorde jag, den var inte alls bra, tråkig, men den blev i alla fall godkänd.

Det fanns mer begåvade studiekamrater. En yngling på dryga 20 vårar, men det hade lika gärna kunnat vara en tjej, skrev sitt examensarbete på temat  produktplacering.

Med produktplacering menas att företag/varumärken råkar hamna i fokus i olika filmer mm (med stor sannolikhet mot rejäl betalning). Det kan t.ex.  handla om Nokia mobiltelefoner, Absolut Vodka eller bilmärket BMW. Helt enkelt betald reklam i något sammanhang av konstnärliga ambitioner (när det gäller film)!

Innan jag läste den uppsatsen, hade jag ingen känsla alls, för produktplacering på det sättet. Jag tänkte nog inte på att varumärken systematiskt visades i bild, med olika vinklar mm.  Nu tänker jag på det varje gång - jag ser en film, och även i TV, främst i den reklamfinansierade, bl.a. matlagningsprogram, Timell och liknande!

Jag avslutar med lite sär - skrivning och ändrar ru briken!














Kommentarer
Postat av: Spoke

Ibland kan det vara bra att skynda långsamt!

2006-06-22 @ 18:51:09
Postat av: johannapannan

Ja du. Produktplacering är ju ett sorts "gratisreklam" och man influeras mer än man tror. Svårt det där. Jag vet att Mat/Tina och Niklas fått en del pikar om t.ex. pepparkvarnar etc.

Inte behöver man stressa. Vissa gillar att läsa andra inte!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback