Sur strömming

32959-159

I dag är den sista semesterdagen i den sammanhängande sommarsemestern. Man undrar ju vart alla dagar tagit vägen och om dagarna använts på rätt sätt. Något entydigt svar kan för dagen inte lämnas, jag återkommer senare med några sommarreflektioner, om jag håller tråden!

Vi, d.v.s. jag,  avslutar semesterledigheten med strålande sommarväder, lagom varmt, kring 23, sol, så gott som vindstilla, hel perfekt. M är ledig ytterligare två veckor, sedan väntar grottekvarnen även för henne! 

32959-158

Det fick bära eller brista. Idag skulle det ätas surströmming, och så blev det. Höga Kusten strömming (bra kvalitet), tunnbröd, ost, lök och skivade tomater - och sen är det bara att hugga  in för brinnande livet. J1 och J2 hävdar att företeelsen surströmmning lär upphöra med nuvarande medelålders generation, dom är inga fán, men jag är inte säker på riktigheten av deras profetia!

Inget speciellt för övrigt att berätta om, bror kom cyklande förbi, det är inte varje dag, trevligt. Vi har även  släktkalas till helgen, då ska mångåriga oförrätter redas ut, det vill jag lova! Källkontroll av stridiga dokument har genomförts, samt har cykelkedjor inköpts!

Mest har förekommit utesittande på altanen under dagen.

Kollande gangsterfilm med VIn Diesel imorse. Find me guilty (regi, den gamle filmräven Sidney Lumet, 2006). Den får en sexa på en tiogradig skala.

Klockan åtta är det film (Canal +) med Bill Nighy (han är vanligtvis bäst) och Daniel Craig (nya Bond). Kanske nåt att se?

Kära läsare, det är traumatiskt att börja jobba igen, även om det förhoppningsvis blir slow start, första veckan. Suck!

Det lär inte bli några längre inlägg på några dagar, men när jag samlat ihop kropp, själ och tankar ska jag leverera något läsbart - hoppas jag.











Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Men åhhh så gott, surströmming!
Det bästa jag vet. Vi har planer, (dvs. min västafrikanske andra hälft vill ha några dagars betänketid innan förtärandet)på att nästa helg blir det surströmmingsmiddag.
Kan tyvärr inte hålla med J1 och J2, våra tvillinggrabbar (barnbarn) på 5 år, är alltså 3:e generationen och de formligen älskar denna sura fisk.
Synd att din semester är slut, men visst har du kvar lite?
Hoppas att kommer dig upp i tid imorgon och ha det så gott på jobbet!

Postat av: Ninni

Min man skulle vara överlycklig om han bodde grannar med er...han älskar surströmming...jag är skeptisk. Tycker inte att det är gott, strömming ska ätas färsk, stekt i smör med lingonsylt till!!

Jag har tre veckor kvar av semestern...i morgon bär det av norrut, Anders skulle köpa surströmming på Höga Kusten (HUA!!)
Ha det gött, kram

2006-07-17 @ 14:16:24
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Surströmming får ni norrlänningar behålla för er själva. Jodå, jag har smakat, men det var inget för mig.

2006-07-17 @ 17:32:19
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Gunnel

Men hallå...var har du mandelpotatisen då. Vet du en stark västerbottenost är inte heller dumt på en tunnbrödsmacka...som efterrätt.
Nu rinner det till i munnen igen. Men vi väntar ett par veckor till vi...sen ska grannarna få känna på dofter.

2006-07-17 @ 19:47:31
URL: http://gunnel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback