Skärtorsdag

Det var lite svalare i natt, bara 17,9 grader (ute) när jag vid tvåtiden lämnade den äktenskapliga sängen  för att fortsatta sovandet i det svalare vardagsrummet och den livligt frekventerade skinnsoffan som är belägen där.

Vi tillhör ju high tech generationen! Innan vi gick och lade oss tog vi fram slagnumret, en fläkt, bordsmodell, vit, modell äldre, för att svalka oss i den gastkramande värmen,  under natten, och det funkade alldeles utmärkt, det kändes svalare när luften vispades runt i rummet!

Som sagt - vid pass två vaknade jag, jag kände mig rätt pigg, steg upp,  tog kudde och täcke (javisst, här ändras ingenting) och gled med majestätiska steg in i vardagsrummet och gjorde en ny sängplats. Innan det var dags att sova kollade jag nyheterna och filmkanalerna på dumburken, inget nytt och inget att se! Det som förundrar mig är att porrfilmerna som går mitt i natten (för den som inte redan visste det, jag har inte sett så många minuter - men tillräckligt  för att ha uppfattning) är så dåliga och avtändande, jag trodde syftet var tvärtom, men smaken kanske är som baken även  i detta kultursegment!

I går var det lugna puckar, mest hela dan.  M tål värmen sämre än jag, så man får ju försöka ställa upp lite extra, det är svårt, men det går. J1 tittade in och J2 var trött efter Gatufestandet och kanske vätskebrist, alkohol lär driva vätska ur kroppen så det gäller att fylla på blod- och spritomloppet med vanligt H2O.

Middagen fixade jag (fiskgratäng inköpt på Ica), helt okej, tyckte även M. Tvätta kläder och hänga ute. Sen lyssnade jag på sommar - tyvärr missade jag början - en av mina favoritförfattare (Klas Östergren) underhöll. Gentlemen (1981) klarade den stora bokutrensningen som påbörjade för flera år sedan och som fortfarande pågår.

Jag vet inte om jag törs säga vad jag sparat för böcker - mest av nostalgiska skäl. Varför inte - på bloggen ska väl inte finnas några hemligheter. I bokhyllan Billy finns bl.a. Ed McBain, Per Gunnar Evander,  Theodor Kallifatides, André Brink, Hjalmar Söderberg, Stieg Trenter, Inger Alfvén, PO Enquist och Torgny Lindgren och top of the crown - alla tio Sjöwall Wahlöö.


32959-140

SJ kan man som sagt ha synpunkter på.

Tågresan hem i förrgår, blev varmt - om man så säger. Tåget gick i rätt tid och kom till Sundsvall enligt tidtabell. Det som var det stora problemet var att kylanläggningen inte fungerade nåt vidare. I en vagn fungerade den inte alls (där var det varmt - vill jag lova), i några andra fungerade den delvis och i nån vagn kanske tillfredställande. Trots att det var varmt, över 30 grader höll sig resenärerna förhållandevis lugna, vad kan man göra? Det är nog bara att gilla läget. Om det nu var 30 grader i vår vagn, så mötes vi av ytterligare några plusgrader när vi steg av på Centralen i Sundsvall - och det var ju glada för!

Resan ner till Stockholm, föra fredagen var också en rysare - men på ett annat sätt. Det återkommer jag kanske till imorron.

Tyskarna vann en kassaskåpssäker seger, med 3-1 mot ett blekt Portugal i bronsmatchen. Ikväll kommer guldfinalen och  mina sympatier ligger hos frankerna, pappa Leon  har säkert franskt ursprung och därmed också jag. Min koleriska läggning är alldeles uppenbart fransk-influerad. 

Det här inlägget har inte särskilt mycket med skärtorsdag, eller skära eller torsdag, eller kombination, att göra - men jag kom inte på, nåt annat bättre.

Nu är det dags för det 21:a avsnittet av Prison Break.





Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Hehehe... Där lurades du allt, jag fick för mig att du skulle berätta om något skär du varit ute på, en torsdag då förstås...
Jag är sån att jag klarar inte bokutrensningar, så min kära Billysar går snart på knä...
Lev väl!

Postat av: Gunnel

Jag skrattar som SolSkuggan. Den här berättelsen hade många knorrar. Sitter här i min ensamhet och ler stort för mig själv. Tur det inte är någon hemma som ser sin gamla mamma sitta där med ett dollargrin i ansiktet.
Men du jag håller på Italienarna. Nån rättvisa får det väl vara. Fransoserna vann ju förra gången :O)

2006-07-09 @ 15:09:15
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Ursäkta en dåres okunskap, men vad är "Saippuakauppias"??
Står som ett av dina intressen,(tror jag det var)på profilen.
Förresten, min förklaring till det onödiga s:et, var det något som latmasken kunde ta till sig..:)
Om det går bra lägger jag till dig i mina kontakter, då slipper jag gå en massa krokvägar.

2006-07-09 @ 16:23:52
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Ninni

Du får mig osökt att tänka på ...man måste gilla läget, gilla lalala läget med Tomas Ledin.

Härligt skrivet...jag ler stort och igenkännande!

2006-07-09 @ 17:38:02
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anonym

latmasksamtal är en palindrom (lika läst fram- som baklänges), ola salo likadant - men inte paris!
saippuakauppias lär betyda tvålhandlare, och är - om jag stavat rätt, ett av de längre finska palindromen!

2006-07-09 @ 20:02:24
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Men åhhh.. ajabaja *suck å suck* Och jag som brukar ägna mig åt att ordidrotta.
församles i paris... Var något jag fick lära mig som barn, men det är en annan historia.

2006-07-09 @ 21:22:12
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

hmm, jag provade soffan men det var lika varmt och svettigt i alla fall... och med altandörren öppen så kommer traktens katter in och det blir ett sabla liv på mina hundar som naturligtvis INTE sover just då. De som annars sover som grisar.

Och ska jag upp och ta reda på mina luspudlar till jyckar och kasta ut katteländet så blir jag ju ännu mer svettig.

Först klagar människorna på att det är för kallt och sedan klagar samma människor på att det är för varmt. Vi kan nog inte få nog hur det än blir tror jag.

Och nu är mina tangenter också svettiga...

2006-07-09 @ 23:11:35
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Jag slog upp lite palindromer, för att hitta världens längsta sammansatta och fann att detta finska är det längsta.
Men nu ska du få bygga på det ytterligare för du saknar 4 bokstäver, mellan saippua och kauppias ska det vara kivi, alltså blir palindromet...
saippuakivikauppias, namnet betyder tvålstenshandlare.
Håll till godo.

2006-07-10 @ 09:45:29
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Och jag som trodde jag var fröken Tjatlund, men ibland hamnar jag i skuggan.

Jag langade en pryl till dig om du orkar med lite trams.

2006-07-10 @ 14:52:53
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback