Gräva gröpper

32959-183

Vi har stuvat om i trädgården (det går rätt snabbt - om man vill). Vi har grävt gröpper - som är Hälsingemål och betyder att gräva en eller flera gropar. Hälsingemålet - jag hela Hälsingekulturen är charmig på de allra flesta sätt. Vi hade kunnat vara kvar i Södehamn - om inte om varit. Nu blev det i stället Sundsvall - och det är inte så illa de heller, men Medelpad är inte Hälsingland. Bra båda - men olika!

I Hälsingland  gräver - man som sagt  - gröpper, man handler, fester, älsker, cykler, funderer - ja det är verkligen en intressant dialekt!

Vi har haft en riktigt fin helg på alla sätt. Idag har det varit 22/24 grader hela dan - sommar för hela slanten. Vi har käkat matjesill till tidig middag och strax ska vi ha räkfrossa, det blir väl en 8-10 räkor per skalle och till det, resterna av det tidigare inköpta Chardonnay-vinet. Räkfrossa är möjligen en överdrift!

Sommarledigheten går oupphörligen mot sitt slut - även för M, som börjar jobba på tisdag. Jag tror hon vill vara ledig lite längre!

J1 svettas i Barcelona. Frånsett värmen är det bara prima där också.

32959-182

J2 tog en en triumferande viktoria på gårdagskvällens - bad taste party! Lite färgglatt  kanske - men annars är det väl bara vanliga kläder? Eller inte!




Kommentarer
Postat av: frktjatlund

Jag minns att man var hänne och dänne också. 8-10 räkor = frossa? Nej, minst halvt kilo/pers krävs för att ge minsta tillfredsställelse.

Postat av: SolSkuggan

Bry dig inte om frktj och hennes räkor, hon är bara stor i mun:)
Jo den är mysig hälsingedialekten, de låter så snälla när de pratar. Vad blev det för vin då? Förr köpte vi ofta rödvin, men jag började nysa så vanvettigt så nu får det bli vitt och jag har upptäckt att de är mjukare på nåt sätt.
Hur går det med strejken då?
Ha det.

2006-07-30 @ 20:57:46
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Gunnel

Säger som frktjatlund. Mye räkor ska det vara annars ingen frossa. :O) Fast gillar man inte räkor då räcker det nog med 8-10.
Kläder är kul...ibland i alla fall...som nu då

2006-07-30 @ 21:26:37
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: Ninni

Räkor är gott men så vansinnigt tråkiga att skala, jag får kli på händerna. Så jag skalar och skalar...massor sen tvätta händerna och sen äta och njuta!

2006-07-31 @ 10:05:31
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Junitjej

Vilka snygga kläder! ;=)

2006-08-01 @ 21:54:23
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback