Lektion två

Här kommer lektion två i politikerskolan. En politikers uppgift/syfte är som regel att agera så  att hon/han blir omvald. Vilket är en förutsättning att behålla och kanske få nya uppdrag som t.ex. välavlönade styrelseposter,  välbetalda utredningsuppdrag, politiska tjänster bl.a. på UD, kanske som generaldirektör. Listan kan göras lång. Tänk vilket smöruppdrag att vara styrelseledamot i statliga monopolföretaget AB vin och Sprit, lyfta ett arvode på 200 tkr/år, åka runt och besöka vingårdar i hela världen. Lite avundsjuk blir man allt!

Då och då ställs dock obehagliga frågor från media och allmänheten till de allmännas företrädare. Då gäller det att vara på sin vakt.

Lektion två

På fel fråga svarar du på rätt fråga!

Det innebär att man inte varar på den fråga man får utan på en annan, ofarligare, eller svamlar!

Fråga: Göran Persson, är det rimligt att det tog så lång tid för den svenska regeringen att agera, när Tsunamin slog till på annandagen ifjol?

Persson: Vi hade en krisorganisation och de bästa förbindelser såväl med de nordiska länderna som Tyskland och Italien. Jag är mycket nöjd över hur väl de kontakterna kunde upprätthållas.

Fråga: Men varför tog det så lång tid för Sverige att komma igång med hjälp.

Persson: Jag pratade nyss med Thailands premiärminister och han uttryckte ett stort tack till hela svenska folket för all den hjälp som kommit.

Fråga: Men, Göran Person, frågan är -  varför den svenska regeringen verkade var handlingsförlamad  och inte förmådde agera förrän efter fyra, fem dagar?

Persson. Svaret är att det inte finns något borgerligt regeringsalternativ och det fanns det inte 2004 heller.

Fråga: Svar på vad?

Persson: Din fråga.

Fråga: Men jag frågar ju varför den svenska regeringen inte kunde hantera situationen. Svara på den i stället!

Persson: Det är ju det jag gör. Regeringen i Thailand är nöjd, det finns och fanns inget borgerligt alternativ. Jag kan inte vara mer öppenhjärtig än så!

Så här kan det hålla på hur länge som helst....................

Fortsättning följer.




Kommentarer
Postat av: Spoke

Aha...nu lärde jag mig något igen!

2006-01-10 @ 11:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback