Att lägga parkettgolv - del 3

För att lägga ett parkettgolv behövs åtminstone:
  • Golv
  • Parkett
Som sagt för oss som har mer ambition än kunnande kan det vara en framkomlig väg om man först kollar in rummet som ska beläggas med nytt golvmaterial. Är golvet något så när plant? Hur sneda och vinda är väggarna, finns det problem att vänta vid dörren och tröskeln, har man otur finns det två dörrar till rummet, hur tjockt får golvet vara - sett i relation till dörrar mm.

Sen väger man ihop det man funnit och om man tror att det kan funka -  då åker man iväg till byggvaruhuset och kollar in alternativen. Först kanske man scannar av marknaden på nätet. I affären känner man på träytan  och sen väljer det som känns bäst, även om det är något dyrare än de billigare alternativen. Köp ett extrapaket för säkerhets skull. Kolla av att du får lämna tillbaka obrutna förpackningar. Då finns materialreserv om man räknar eller sågar fel.

Färgen är en smaksak - själv gillar jag ljusa färger. Om man inte har en sticksåg köper man en sån. En borrmaskin som klarar lite större diameter är bra att ha. Det ska vanligtvis borras i parketten för vattenrör till radiatorer.

På mjukvarusidan ser jag att  mod, gott humör, list och styrka, uthållighet är viktiga i sammanhanget  och möjligen stor bekantskapskrets av t.ex.  golvläggare (i reserv om det går rejält snett, men det gör det inte, men om)!

Sen åker man hem och plockar bort golvlister, sågar till bitarna efter hand och väljer hur man ska lägga golvet. Har man ett långsmalt rum blir det färre skrarvar om man lägger i "långriktningen"! Som regel är det klicksammanfogning (inget lim). Det är egentligen bara att följa anvisningarna. Sista raden mot  väggen, rör och dörr  kan innebära en utmaningar - men det löser sig, tro mig!

PS: Det fungerade rätt så bra med läggningen. Nån enstaka sågning blev väl inte helt 100 och sen mätte jag fel på listerna jag skulle köpa, köpte några löpmeter för lite, men det var bara att åka till Birsta och hämta en ny 3 meters. I övrigt var det inga stolleprov av större kaliber som jag lyckades prestera! Trist va!

Ur led är tiden sägs det - men det har vi ingen (golv)beläggning för!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback