Är frihet en illusion?

Det verkar pågå en massiv nedmontering av de mänskliga fri- och rättigheterna runt om i världen, och kanske mest i USA. Yttrandefriheten är nog snart ett minne blott, och nästa steg blir kanske att vi inte får tänka själva. Tänk om vi tänker fel. Tänk om vi inte alldeles håller med krigshetsarna Tony Blair och Bush om allting. Tänk om vi inte gillar de totalitära samhällen som dom vill bygga upp. Thomas Bodström, som verkligen ser snäll och vänlig ut och pratar likadant, överväger att införa övervakning genom FRA av all nätkommunikation. Det låter inte alls kul - må jag säga!

De tankemässiga föregångarna - George Orwell (1984), Karin Boye (Kallocain) och Aldous Huxley (Du sköna nya värld) vänder sig i sina gravar - där dom sannolikt fortfarande är övervakade, som de pontentiella terrorister de uppenbarligen är!

Om det ska bli som i USA och i andra länder d.v.s. att  e-posten ska granskas för vanligt folk utan stöd i lag,  telefoner buggas,  internettrafik (även för  vanligt folk)  kollas, som om vi vore brottslingar - då  är det fel, nånting har gått snett, väldigt snett! 

När vi oskyldiga, frisinnade  - som inte vill  bli kollade av "storebror" - lite lamt protesterar. Säger vän av ordning ungefär så här:

- Den som inte har gjort något behöver inte frukta något - och kan gärna kollas, det gör inget!

Nästa steg brukar vara att den som inte vill bli övervakad, utan i stället vill åtnjuta sina grundlägsfästa friheter, ska motivera sin ståndpunkt!

Det är ju befängt - varför ska vi behöva göra det. Jag vill ha min rätt och ska inte behöva motivera den! Sen kanske jag får finna mig i att bli övervakad på stan av bevakningskamera, det kan jag leva med. Men jag ser helst inte att Göran Persson läser min epost, den vill jag faktiskt ha för mig själv!





Kommentarer
Postat av: Spoke

Du verkar ängslig för egen del?!! Man undrar ju vad en närmare avlyssning och granskning av din e-post skulle frambringa i ljuset??

2006-02-12 @ 19:16:50
Postat av: Kinkig

Åh du sköna nya värld!

2006-02-12 @ 19:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback