Juldagg


Julborden ser nog olika ut i stugorna. Över tid har det utkristalliserat sig några favoriter, i vår enkla boning, som brukar återkomma, år efter år. Vi  testar nytt ibland och i år var det kålrotslåda - som säkert kan slå sig in på julbordet nästa år igen. Det skulle inte bli mycket jul om inte M drog igång (den)!

Däremot kunde hon inte ordna en vit jul, ingen snö - så långt mina blå ögan kan nå!  Det var kring sju plusgrader vid sju på julaftons morgon - något svalare idag, nära noll. Några telefonsamtal, bl.a. till mamma klarades av på julafton, hon har drattat omkul igen, när hon skulle besiktiga bilen. Ni skulle inte tro mig - om jag berättar vad som hänt! Förutom ytliga sårskador, inga andra skador att tala om!

32959-372

Över lag har det varit  lugnt idag och igår på julafton och även antalet klappar har minskat på senare år, en mindre summa pengar, till barnen -  brukar göra susen och öka julglädjen.

Jag har också fått bevisat att jag är osedvanligt trög. Jag har på egen hand,  försökt tränga in i Excels mysterier. Förr kunde jag lite - nu ännu mindre, nästan inget, behöver öka kunskaperna för jobbets skull. Det är inte lätt - men dock, har något fallit på plats, ungefär som en normal människa klarat att ta in på halva tiden!

Jag säger  som en kollega brukade säga.

  • Förvirringen kvarstår men på en högre nivå!

32959-371

När M och jag tog vår vanliga helgpromenad hörde vi fåglarna kvittra glatt bland trädkronorna, det var lite mars-känsla, kring två grader kallt, nästan blå himmel  - men att prata om juldagg är väl kanske ändå, att ta i!

Vi har inte varit utan tomte, och vår tomte är en käck och träaktig typ!

Kommentarer
Postat av: Anki

Ja, man kan undra hur mycket jul det skulle bli om inte vi kvinnor jobbade så hårt med den. Själv har jag bara lagat mat i tre dagar. I dag ordnar maken mat d v s plockar fram resterna.

Postat av: Inga M

Ha ha, det var ett träffande uttryck! Förvirringen kvarstår fast på en högre nivå. Det ska jag saklöst stjäla och gör till mitt eget. Det passar så bra på mig och min återkommande teknikpanik. Ständigt förvirrad!

2006-12-27 @ 00:32:46
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Så gott det ser ut hos er både maten dukningen och atmosfären. Kålrotslåda en god idé bland annat stabbigt. Maken propsar på kräftor på julbordet och det är faktiskt helt okey, går bra ihop med sillen om inte annat.
Ha det gottast kram på dig.

2006-12-27 @ 18:01:07
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback