Utmanande böcker

Tyvärr blir det ine mycket läst nuförtiden, men utmaningar kan man ju inte backa på.


Fråga 1
En bok som förändrade ditt liv

Den har jag nog inte läst än.

Fråga 2 En bok du läst mer än 1 gång

Svaret är givet -  SAOL. Svenska akademins  ordlista.


Fråga 3 En bok du skulle vilja ha med på en öde ö

Tio tankar om tid av Bodil Jönsson

Fråga 4 En bok som fick dig att skratta

Livet är kort, Rytkönen lång, av den store Arto Paasilinna.

Fråga 5 En bok som fick dig att gråta

Jag är man (50+).  Den generationens män gråter inte, i vart fall inte när dom läser böcker.

32959-203

Fråga 6 En bok du önskar hade skrivits

Gentlemen av Klas Östergren. Missförstod.
Drar därför till med: Lösningen på mellanösternkrisen. Fred mellan Israel och Palestina.

Fråga 7 En bok som inte borde ha skrivits

Sprängaren av Lisa Marklund. Flackt och torftigt språk.

Fråga 8 En bok du just nu läser

Flow av Mihaly Csikszentmihalyi. Käckt namn va! Han lär vara professor i psykologi i Chicago, men torde väl ha sina rötter i något östeuropaland, av namnet att döma

Fråga 9 En bok du tänkt läsa

Vredens druvor av John Steinbeck, men det blir aldrig av. Likaså Processen av Franz Kafka.

Det var det hele

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Tänk att jag missade SAOL.. Min trogna vän från
-77, gissa om den håller på att krevera. Just nu består den av 3 delar.
Fråga 6, det var något det. Den första klarar du säkert galant själv. Den andra får vi fundera ut lämplig författare till... Hmmm fundilerar.
Måste erkänna, fast det verkar på gränsen till en dödssynd.. Lisa Marklund kommer från en by 4-5 kilometer från oss, men jag har inte läst 1 enda stavelse av henne.
Misstänker att hon är lite för modern för en helsipp människa som jag.
Vredens druvor, jag har hela serien. Tack snälla för att du påminde mig! Det blir nästa reprisprojekt.
Tack för att du tog dig tiden.
Ha det bättre än bäst!

Postat av: Nina på Johangården

Liza Marklund är inte speciellt bra, tycker jag. Inget som jag läser om jag har annat att välja på.

2006-08-10 @ 20:02:27
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Hörrö du du...

2006-08-10 @ 20:44:47
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Latmasken: Nu smyger/störtar, tröghetssyndromet över mig igen, vem i hela friden är/var Tom Joad??
Hur lyckades han finna min blogg, har skam att säga aldrig haft nöjet att skaka hand med honom.
Osbourne.. är det inte han som är kålles kompis i götet..?
Förlåt min lögn, min SAOL trycktes -73 och inhandlades vid studier -76.
Det är alltså helt omöjligt kan jag konstatera, att de skulle kunna vara årsbarn då.
Sista passet före helgen snart, leve latmasken som bor i oss alla

2006-08-11 @ 06:55:18
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Idoga

tom joad borde nog vara - om jag inte minns fel - huvudperson i steinbecks, vredens druvor, fattig man reser från mellanvästern, sallisaw, oklahoma till californien (för fruktplockning tror jag) under den stora depressionen på 30-talet. jag tror steinbeck skrev boken 1939, den blev film 1940 med Henry Fonda - som nyssnämnde tom joad, steinbeck fick nobelpriset 1962, och där undrar jag om det inte fanns lite fylla med i sammanhanget när priset skulle utdelas eller innan, kanske efter, men det har jag bara minnesfrgament om.
givetvis - the very same, osbourne

2006-08-11 @ 07:12:59
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Ja nu står det bortom allt tvivel, faktum kvarstår, jag är bortgjord.. tillintetgjord! Glömt Tom Joad...
Efter denna upptäckt rusar jag till bokhyllan, endast för att upptäcka att del 1 är den enda som står att återfinna.
För att bättra på mitt anseende, om detta nu är möjligt, vill jag bara helt kort, ja faktiskt bara i förbifarten, nämna att ännu minns jag tvillinggrabbarna Cal och Aron i hans bok "Öster om Eden".
Efter detta konstaterande och med ditt goda minne i beaktande... bugar och backar jag hela vägen ut..

2006-08-11 @ 08:13:52
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Teodora

Ja, jag håller helt med er beträffande Liza Marklund. Jag har läst 4 böcker av henne. Debuten och följande bok tycker jag var bra och spännande + att hon tog ställning till viktiga samhälleliga frågor. Men sedan... jösses att jag tröttnade på Annika Bengtssons hyperventilerande! :-)
Boken "Det finns en särskild plats i helvete för kvinnor som inte hjälper varann" (heter den faktiskt så?) har jag tyvärr inte läst. Man vill ju inte bli en aggressiv feminist och köra bort sin män och ta ut löneorättvisor och annat på sina söner...
Och Solskuggan har du bara EN SAOL??? Jag har tre åtminstone. I varje nyutgåva har ju ord försvunnit och andra kommit till! Nåja, två av böckerna har jag inhandlat själv och en har jag vunnit genom att sända in korsordslösningar. Man skulle ha hela 15 kryss lösta rätt! Nu finns det alltså en bok på nattduksbordet, en i bokhyllan och en hos dottern.

2006-08-11 @ 08:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback