Surströmming

När det gäller den utlovade helgsytningen av M, är jag medveten om att det kunde blivit mer. Jag vill inte på något sätt ta på mig skuld - men jag tvingas konstatera att, det inte blev någon frukost på säng för M. Ej heller blev lunch ordnad på ett tillfredsställande sätt,  i meningen att jag gjorde den!

M lär väl komma med sin illavarslande version i sinom tid! Jag bävar!

32959-223

Kvällen har tillbringats hos bror, med en festmåltid - givetvis, vi har ju passerat tredje torsdagen i augusti - bestående av årets surströmming - den får högt betyg. Lite maltwhisky tog han naturligtvis fram (före och efter, Glenfiddich single malt 12yo). Jag har  en sympatisk bror på alla sätt, kan inte önska bättre.

Om det - mot förmodan tittar in någon ny läsare på bloggen - som inte vill kolla gamla inlägg, vill jag bara hänvisa till den trevliga filmen Smoke, om någon funderar varför plommonträdet  kommer tillbaka i olika tappningar, gång efter annan!




Kommentarer
Postat av: Ninni

Maltwhisky jo ja tackar ja...en del har tur!!

Postat av: Nina på Johangården

Vad betyder "sytning"... förklara det för mig som inte är norrlänning.

2006-08-19 @ 22:43:27
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Var rädd om din bror som har vett att bjuda på whisky.
Strömmingen är bra i år. Kunde inte hålla mig, öppnade lillburken och njöt för mig själv. Ingen annan ville hängapå.
4 firrar på tunnbrödsmacka och så en stor stark. Snacka om att leva.

2006-08-19 @ 23:31:24
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Förtydligande på ovanstående kommentar..
Det var naturligtvis idag som jag ensam avnjöt sista burken.

2006-08-19 @ 23:51:21
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Anonym

syta:
vi använder ordet syta i meningen, ta hand, sköta om (lite extra).
men jag tror att ordet kan betyda annat, beroende på vart (eller heter det var?) i landet man befinner sig.
i hälsingland/dalarna tror jag man mest menar, ta hand om barn.
i småland tror jag man använder syta för att beskriva att man inte vill göra något, undvika.
det finns säkert ännu fler tolkningar.

2006-08-20 @ 08:46:43
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: M

Ångermanland: ta hand om små barn, vara barnvakt.. ;=)

2006-08-20 @ 09:51:58
Postat av: Gunnel

Jaha...några till som har ätit av det goda. Här sitter jag och suktar och längtar. Få se om det blir någon strömming i år. Guben är av annan inställning, trots att han är från Sundsvallstrakten. Han tycker nämligen inte att man kan äta denna gudafisk på balkong med tanke på grannarna. Men va tusan... Kanske blir det jag som får ge mig i år...

2006-08-20 @ 16:53:24
URL: http://gunnel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback