Grundkurs i konflikthantering

Jag är rätt nöjd med mitt jobb. Jag kommer till jobbet kring åtta, stämplar in, växlar några ord med mina trevliga arbetskamrater, bockar för chefen när han går förbi, sätter mig därefter vid skrivbordet och tar mig an mina papper. Jag vänder dom, stämplar och sen arkiverar jag. Ibland stämplar jag först, vänder sen och avslutar som regel med arkivering. Jag fikar två gånger per dag och har en lunchpaus kring tolv och slutar kring halvfem. Kan arbetet vara bättre än så? Tror inte det!

Jag tror emellertid att det skulle kunna vara möjligt att hitta en alternativ nisch som konflikthanteringskonsult - om jag behöver byta arbetsinriktning i framtiden!
Låt mig berätta om en händelse ur verkliga livet - som kan ligga till grund för en affärsidé som konsult med specialitet konflikthantering.

Häromdagen la handbromsen i Puggen (Peugeoten) av - och det skrev jag om!  Jag är dålig på att laga bilar men rätt bra på att räkna. Och jag räknar fram att det nog kommer att kosta kring 5.000 kronor att laga felet. Det blir alltid dyrare än man tror eftersom "mer" som regel måste bytas - vilket tycks vara en naturlag!

Till saken hör att jag har en flerårig mycket god relation till min bilverkstad. Dom är trevliga, serviceinriktade - helt enkelt väldigt bra på alla sätt. Jag ringer  till verkstaden och får tid.  Jag lämnar därefter in bilen. Under eftermiddagen får jag ett telefonsamtal från verkstadskillen som säger att dom hittat fler svagheter än dom först trodde och att dom inte hinner göra bilen klar samma dag. Eftersom jag behöver bilen nästföljande dag ber jag dom sätta ihop den och sen  ge mig uppgift om vad det kommer att kosta att laga felen! Det lovar dom göra. Inget problem eller konflikt ännu så länge!

Efter en stund ringer killen igen och säger att det nog kommer att kosta kring 8.000 kr att laga alltihopa. Och då börjar det hända irrationella saker. Jag blir  förvånad själv!
Från mitt undermedvetna kommer då signalen att jag vid en tidigare service inte fått den rabatt på 150 kronor som utlovats. Jag hade tagit upp saken vid tre tillfällen men då - halvåret tidigare - inte brytt mig mer. Vem kan hänga läpp för 150 spänn när servicen gick på 5.600, vilket också var någon tusenlapp för dyrt sett i relation till min egen mentala bild av vad det borde ha kostat!

Dessa tidigare tillkortakommanden får till följd att jag säger att jag vill fundera på nästa steg. Jag hämtar bilen och åker till en annan verkstad, som i allt väsentligt vidimerar Pugg-verkstadens bedömning. Där säger man också att dom vill pröva en mindre omfattande reparation, som är fullt trafiksäker, men som kanske har kortare livslängd än det som var ursprungligt tänkt,  för det facila priset av 2.000 kronor. 

Det var inte mycket att fundera på. Jag lämnar bilen,  dom lagar och jag hämtar den, betalar och åker vidare till min Puggverkstad, går in, hejar och säger att jag vill betala för den ursprungliga undersökning som gjorts.

Jag möts av förvåning och frågor hur jag tänker lösa problemet. Jag säger som det är att jag anlitat en annan verkstad som gjort ett mindre ingrepp än rekommenderat.  Dom frågar om jag är missnöjd med fackmannamässigheten i deras utlåtande eller på annat sätt missbelåten.

Jag svarar att det är för dyrt att betala 8.000 kronor, det är dålig tajming för det eftersom det lackar mot jul, att jag inte har anledning att ifrågasätta förslag till åtgärder, och att det också kommit över mig att jag inte är nöjd med att en rabatt på 150 kr inte reglerats som utlovats och att den föregående servicen blivit aningen dyr.

Reaktionen på mitt franka utspel - är förvåning. Verkstadskillens upplevelse är att rabatten skulle dras av på nästföljande service och att detta meddelats mig. Men så är inte min upplevelse. Dom beklagar det inträffade, jag betalar räkningen, säger hej och åker därifrån.

Sens moralen i denna långa utläggning är följande.
Om det uppstår en konflikt torde en av de första åtgärderna vara att försöka få fram vad konflikten  egentligen handlar om - annars blir den svår att lösa!

I detta fall låg jag kvar att jag inte fått en rabatt som utlovats och att en tidigare service blivit för dyr. Och detta hade inte retts ut ordentligt . Det kunde ju inte verkstaden veta, rakt om - om dom inte är tankeläsare, och det var dom inte. Vår mångåriga affärsrelation kan nu komma att upphöra p.g.a. "missförstånd"! Så kan det gå om inte  haspen är på!

Till saken hör också att  min Puggverkstad sedemera sade sig kunna pressa priset lite grand genom att göra något färre ingrepp än de som skulle göras för offererade 8.000 kronor. Men då var det för sent! Om det varit ett normalläge hade jag nog tagit Puggverkstadens förslag och delat upp betalningen på två gånger - men så blev det inte. Fortsättning lär följa!

Ur led är tiden och bilarna också, när dom går sönder.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback