Värderingar

Om man följer det som händer på Migrationsverket är det kanske ingen direkt hedrande bild som reflekteras i myndighetens inre arbete och i kontakter med asylsökande. Man firar med champagne när man lyckats "kasta ut" en besvärlig  klient och man är otrevlig mot klienter  i största allmänhet - enligt axplock, ivrigt refererat i media. Sanningen torde dock vara att dom allra flesta anställda är bra personer som gör sitt yttersta för att göra ett bra jobb. Blåbär finns det i alla organisationer.

Även om man ska ta det som skrivs i tidningar och sägs/visas i radio/tv med "en nypa salt" - så är det ändå lite "uppförsbacke" för M-verket just nu!

Men det är egentligen inte det jag vill ta upp. Det som ligger mig varmare om hjärtat är det nya fikonspråket som utbreder sig i företag, organisationer och myndigheter - som bl.a. går i riktning mot att organisationer, medarbetare och chefer ska ha vissa (godkända) värderingar.

Migrationsverkets GD, Janna Valik - säger hårt pressad - att det som hänt strider mot etablerade värderingar hos myndigheten. Hon är inte ensam makthavare som säger så - icke förty är det hon säger ren trams, och absolut inget värt! Hon kan väl inte på fullt allvar mena att en myndighet kan ha värderingar. Eller så har hon definierat om begreppet värderingar till någon annan betydelse än just värderingar.

Det Valik borde säga är att det som hänt strider mot lagar, förordningar, instruktioner och annat. Även om Valik - som är tillsatt av Göran Persson - och andra politiska makthavare säkert gärna vill styra anställdas värderingar, så är det en omöjlighet.

Värderingarna, det vill säga det varje person innerst inne tänker och tycker om "livet" i vid mening etableras tidigt - i unga år. Det går inte att beordra en person att ändra värderingar. Den egna individen kanske inte heller kan ändra sina innersta uppfattningar - även om den skulle vilja!

Om jag säger så här. Mina värderingar vill jag faktiskt ha för mig själv. Men om jag jobbar t.ex. åt Migrationsverket då måste jag följa de regler som gäller där, och inte bete sig som ett praktarschle (det vill säga göra saker som inte är bra)   - och då behöver man inte blanda in begrepp som värderingar.





Kommentarer
Postat av: Tomten

God Jul och Gott Nytt År med nya värderingar!

2005-12-24 @ 10:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback