Tsunamin

Det är lättare att säga vad man inte gillar  än vad man gillar!
Det är lättare att säga hur man borde gjort i stället - när nånting gått rejält snett!
Knepigt va!
Det får mig att tänka på färger. Märkligt!
Jag har nästan aldrig haft någon grön klädespersedel: En skjorta som gått i grönt kommer jag ihåg och en snygg LaCoste turkosgrön tröja, ja - då fick jag in denna skryttröja alldeles opåkallat!
Jag kan nog sätta en grön punkt här.
Vilka färger funkar för mig då? Jag menar då inte färger i vetenskaplig mening.
Svart är rätt okej - väldigt okej!
Grått och blått, kanske rött om jag känner mig stark. Vitt fungerar bra på "insidan"!

När man hör nyhetsrapportering kring efterbörden av Tsunamikatastrofen blir man trött, väldigt trött!
Vad skulle regeringen gjort i stället  för ingenting och handlingsförlamning i tre dar?
Persson borde kanske sagt att naturkatastrofen  inte var någon regeringsfråga och att det var den enskildes och resebyråföretagens ansvar att reda upp situationen.
Det hade sannolikt inte gett några pluspoäng överhuvudtaget! En rejäl politisk återvändsgränd.
Ett mer närliggande handlingsalternativ hade kanske varit att omedelbart kalla in regeringen för ett  katastrofmöte och där försöka bena upp problematiken.
Med facit i hand (hmmm...nu är vi där igen....) kanske detta hade varit en konstruktiv möjlighet nu när diskussionen mest  tycks handla om vem som ringt vem, när -  och sagt vad!
Det är ju ett  ynkligt, patetiskt narrspel som nu utspelas i TV och övriga media,  som ytterligare kommer att  späda på politikerföraktet!
Borgerskapets diskreta charm,  kommunisterna och miljöpartisterna klamrar sig fast kring "köttgrytorna" efter bästa förmåga och vågar inte göra nåt. De säger att det är för nära valet.
Ska man skratta eller gråta?

Det som stör mig lite grand är att Lottie Knutsson som jobbar som hög chef på ett reseförtag (f.ö. gift med reportern Mats Knutssson på Aktuellt) nu haussas upp till hjältinna. När hennes enda massmediala budskap och motiv, redan från annandagen  var att övervältra reseföretagets ansvar på Regeringen!
Reseföretagen sa upp avtalet med resenären och hoppades att Regeringen skulle gripa in  och det gjorde den, sent om sider!
Snacka om falskspel - men väl utfört, synbarligen trovärdigt - som väcker illamående!
Är det bara jag - och några få ytterligare -  som genomskådat Knutsson och reseföretagens strategi?

I Tsunamins kölvatten finns bara förlorare. De största förlorarna är de döda, deras anhöriga,  övriga skadade och drabbade. Den näst största förloraren är Demokratin!



Kommentarer
Postat av: Gauteline

Great site, enjoyed my stay, thanks for the cookies!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback