Snällare

Jag tänkte jag skulle skriva ett snällare inlägg - för en gång skull. Om man skannar av tidigare inlägg är väl några rätt bitiga - om jag får säga det själv.

Julen är onekligen en speciell högtid. När man läser om vad som hänt under julhelgen då blir man lite bekymrad. Det verkar vara mycket våld som florerar i stugorna. Det finns säkert stress, fylla, förväntningar och förhoppningar. Och vid rätt (o)mix verkar det kunna slå över och bli lite "dålig stämning"! En kvinna (men det hade lika gärna kunnat vara en man - det hade till och med varit troligare)  "masserade" i julhelgen sin "styvson" och sen sin man med en yxa i huvudhöjd. Inte med den trubbiga delen - vilket i sig låter smärtsamt - utan med den vassa delen.

Illa, illa - med sådana vänner behöver man inga fiender!

Sen följetongen Göran Persson. Jag inser att han har ett svårt jobb och att han gör så gott han kan! Snällare än så kan jag inte vara. 

Det kanske går att styra människors värderingar och att det finns organisatoriska värderingar. Det är säker jag som inte fattar. Heja Migrationsverket och lycka till med dom nya värderingarna. Själv skulle jag kanske snarare rekommendera användandet av sunt förnuft. Det är ju ingen höjdare att skrika åt en blind att vederbörande ska titta på en tjänsteman, som vrålar i högan sky! Det borde vara rätt lätt att komma åt dessa avarter i beteenden. Börja med att prata med, och utbilda cheferna - det är dom som mest präglar arbetsgruppens sätt att vara.

Fast jag förstår Migrationsverket. Det  låter onekligen mer imponerande att använda ord som handlingsplaner, etiska koder, värdegrund, arbetsprocesser, ensa,  organisatoriska värderingar och  liknande - än att säga sunt förnuft.
 
Ur leden är tiden liksom det sunda  förnuftet.

Kommentarer
Postat av: bellling

Göran Persson & Co och i synnerhet Laila har gjort sitt. Svårt jobb? Håller inte med dig och vi får verkligen hoppas att den här regeringen som suttit vid makten i allt för många år nu försvinner!
Kram jag är också snäll men realist!

2005-12-28 @ 11:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback