Osbourne

Osbourne är den av mina kompisar jag känt längst. Vi känner varandra sedan det fina året 1967. Just det året köpte jag min första och enda vinyl av och med Beach Boys!
Vi har haft mycket kul tillsammans genom åren och mycket återstår, hoppas jag!
Jag menar då inte med BB utan med O!
1970 åkte vi till Sandviken för att kolla kvalet till handbollsallsvenskan mellan Frölunda och Sandviken.
Efteråt gick vi på krogen och där träffade vi Dala Dahlqvist. Ikon, bollbohem och retsticka. På bortmatcherna lär publiken ha bytt sida i halvtid för att få chans att häckla honom en halvtid till. Vid nån het match på Ön i Edsbyn lär SAIK ha behövt poliseskort för att ta sig därfrån. Bandy kan tydligen väcka heta känslor till liv i bandymetropolen Hälsingland. Han spelade - tror jag - vanligtvis vänsterytter i bandy!
Det var en resa jag kommer ihåg - som om det vore igår.
Men handbollsresultatet kommer jag inte ihåg - mer än att Frölunda vann och kanske Bertil Söderberg!

Osbourne tjatar alltid om sina favoritförfattare som om de vore i nobelprisklass.
Ständigt återkommer han till Gösta Gustaf-Jansson, och där finns verkligen inte mycket information att hämta om honom på nätet.
Och Lars Widding (1924-1994) Umeåfödd tv- och radioman med böcker om ryttmästare, Årstafruar och Sorundaberättelser. Widding var större förr!
Själv brukar jag kontra med Nevil Shute (1899-1960) och Somerset Maugham (1874-1965), men numera kommer jag inte ihåg särskilt mycket av och om deras böcker. Fast då - på 1960-talet - läste jag med behållning de böcker jag kom över! De väckte intresse för platserna down under!

Nu är det inte mycket Beach Boys som ljuder genom högtalarna. Just ikväll får Cardigans förgylla tillvaron!
You´re the storm, For what it´s worth.......
Ta det varligt i decemberhalkan - litteraturvänner!
Jag avslutar med att intyga att jag aldrig träffat Gösta Snoddas Norgren!

Kommentarer
Postat av: Lauritsidun

Thank you for the resources. Keep up the good work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback