Ökenvandring

Ökenvandring

Detta inlägg är en avslutande replik i en diskussion som förts på Gif Sundsvalls supportersida. Inlägget är inte direkt snällt och passar kanske bättre här än på supporterforum. Därför publiceras den här!

Det är klart att det är en mental ”ökenvandring” att klaga på något som man inte kan förändra!  
Ångest – det är fina grejer. Rätt använd försätter den berg och kan bidraga till att skapa stor konst. Tar den överhanden – då får man nog fán lägga in sig! Svår ångest är inget att "leka med"!

Mina subtila – som det kanske kan uppfattas – synpunkter hur Gif ledningen agerar inför fotbollssparkandet  i SE 2006 har i huvudsak fyra utgångspunkter.  
  • Jag har uppfattat att det finns en Gif ambition att åter spela i allsvenskan 2007.
  • Jag har försökt följa hur Gif ledningen faktiskt agerat i olika situationer under hösten.
  • Jag har funderat hur Gif avser att ta till sig smärtsamma insikter från 2005 och förändra till det bättre 2006.
  • Jag är fortfarande förbannat över att vi - enligt mitt sätt att se saken – helt i onödan ramlar ner i SE.
För det första så ser jag inte – som flera andra - satsningen AS 2007. Vi släpper våra bästa spelare och får så gott som okända (för mig) talanger i stället. Det kan fungera, men är sannolikt ett kvalificerat riskprojekt!  Vi värvar en ny tränare med rätt lite meriter. Hur har Gif kvalitetssäkrat valet, med tanke på tidigare fadäser - vet vi det?  Därmed inte sagt att nya coachen kan bli en hit!  Vi ska värva spelare med Gif hjärta och vi ska värva spelare som kan slå inlägg och det är fina uttalanden som kanske inte känns helt igenom professionella. Snackspelare kommer och går! Det som står i ST får vi trots allt ta med en nypa salt! Några säger att vi har den bästa SE-truppen 2006. Det tror jag inte alls på! Den ser rätt tunn ut på flera sätt. Det behövs betydligt mer ”fysik” i lagbygget – våra 4 U21 landslagsmän till trots! Vi hade seriens näst sämsta försvar i AS 2005. Några tror att det blir bättre 2006. Allt är relativt, jag är skeptisk och vilka är de smärtsamma lärdomar vi drar av försvarsfiasko 2005?  Sannolikt kommer vi att i allt väsentligt behålla det spelsystem vi hade när vi avslutade serien 2005. Det är bra!

Ungefär så här kan man ta fram en bruttolista kring hot och möjligheter.
Men lönar det att ”slå in öppna dörrar”? ?
De ekonomiska resurser som finns i föreningen begränsar alternativen.

Det jag möjligen skulle velat ha är en mer meriterad tränare och åtminstone något nyförvärv, en allsvensk spelare (som spelat i allsvenskan/motsvarande) och gjort det bra. Möjligen har jag hoppats på att få behålla någon av våra fem, sex bästa spelare som kommer att försvinna, av olika anledningar

Vi gör en rätt seriös SE-satsning och det kanske vi får vara nöjda med. Den kommer att ge oss en hedrande åttonde plats. Att Gif ledningen kanske talar om AS 2007, får nog bokföras på ”kontot” taktiska dispositioner och ses som ”spel för galleriet”! Verkligheten indikerar tydligt att det blir vad det blir – och det kanske vi får vara nöjda med! Jag fortsätter min ökenvandring.


Kommentarer
Postat av: MenOj

Kära hjärtanes ...fotboll....fotboll.....fotboll! ... denna kvasisport!

2005-12-13 @ 19:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback