Beklämmande

Beklämmande
Det är en beklämmande syn som utspelar sig i närheten av köttgrytorna, den högsta politiska ledningen, regeringskansliet och utrikesdepartementet när de vrider sig i Tsunami-feber!
Alla misstag och tillkortakommanden till trots - har alla politiska toppdignitärer fortfarande förtroende för varandra. Knepigt - men så är det!

Enligt mitt sätt att se saken är det följande, det enda statsminister GP egentligen kan säga för att upprätthålla, eller förklara sitt handlande och möjligen hitta stöd för sitt vacklande politiska förtroendekapital: 

- "Kära svenska folket. Jag är ledsen att jag försökte blå dunster i Er. Det är klart att jag redan på annandagen 2004  förstod att det var en stor katastrof som drabbat Thailand och Indonesien. Det förstår ju alla att jag också kollade svensk TV och redan då fick bilden klar för mig. Förlåt min nödlögn i detta avseende! 
Jag ber också om överseende att jag efter nästan 10 år som regeringschef inte lyckat organisera regeringskansliet på ett sådant sätt att vi klarar hantering av kriser.
Vi är helt handlingsförlamande och det tycker jag är väldigt bra,  för mig!  
Krisens hantering utgår ifrån att ingen vill göra nåt innan jag sagt mitt, vilket innebär att regeringskansliet i praktiken inte fungerar - men det är priset ni - kära väljare och andra - får betala. Och det tycker jag är helt skäligt utifrån mina egna maktutgångspunkter.
Eftersom jag är kåt på makt vill jag själv godkänna utnämningar på statliga toppjobb. Motivet för detta är  att de jag utnämner då ska bli beroende av mig. Passar inte galoscherna (mig) åker dom ut - och det vet dom, vilket ger mjuka ryggar, talang att slicka uppåt och sparka nedåt.
Jag vill också att mina släktingar bl.a en av mina kusiner ska ha toppjobb (statsekreterare och generaldirektör) som han inte är kvalificerad för - men det bjussar jag på! Han är rent ut sagt oduglig, dum i huvve  och oförskämd -  men det skiter  jag i! Det är jag som bestämmer!
Jag är också förbannad på Dahlgren för att han inte tar på sig syndabocksrollen!
Min kompis,  storljugaren och stortricksaren, statsekreterare Lars Danielsson försökte ju genom en smärre nödlögn klara mig och honom ur knipan. Men Dahlgren vägrar vara mer syndabock än han redan är.  Vilken fegis.

Jag rekommenderade tricksaren Danielsson att uttrycka sig ungefär så här när han blivit ertappad med lögn och skägget i brevlådan. Inte  fán kunde jag veta säger Danielsson till mig, att Dahlgren sparat sina telefonsamtalslistor. Vem kunde tro det!

Du får absolut inte säga att du ljugit, sa jag till Danielsson -  för det är fult det, och då åker du ut med buller och bång!
Du ska säga så här: 
- Jag har ingen anledning att ifrågasätta Hans Dahlgrens minnesbild ................
(angående de famösa telefonsamtalen på annandagen 2004).

Om du säger så ligger det fortfarande kvar en misstanke på Dahlgren, som kopplas till minnesbild och sen får du bort det obekväma med hans bevis, samtalslistor, som beslår dig med lögn!
Det är ju talanglöst att säga att man kommer ihåg fel. Det gäller att ljuga så länge det går, utan att bli
ertappad!

-  Jag har ingen anledning att ifrågasätta Dahlgrens minnesbild, är tammefan genialt, sa Måns.
-  Det låter ju som han är skyldig ändå, sa Bill.
-  Absolut, sa Bull!
Det gäller att skapa dimriåder kring hela saken att  fokus flyttas, från mig - Göran, den allsmäktige!

Till sist - kära svenska folket.
Jag är en knöl och matkmänniska - men trots mina fel och brister är jag ändå den minst dåliga av alla statsministerkandidater som finns.  Borgarna har ju inget alls att komma med! alls! Därför kommer jag att fortsätta bete mig som jag gör - och ingen kommer åt mig!  Jag gör som jag vill!
Jag tar mitt ansvar genom att inte ta mitt ansvar - och gör ingenting.
Att min ledarstil fullständigt sänker moralen i statsförvaltningen och i vänsterpolitiken, det bryr jag mig inte om.  Några bondeoffer får man ta!" 
Jag vill inte att andra ska göra som jag gör - utan göra som jag säger, och hör sen"!


  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback