Av rundning

Det är dags att tacka för mig, säga hej och simma lugnt!
Först tänkte jag skriva något om begreppet särskrivning som verkligen är på modet. Emellanåt ser man  häpnadsväckande ordbildningar som t.ex.;
- En brun hårig sjuk sköterska
Och det betyder vanligtvis inte;
- En brunhårig sjuksköterska.

Jag väljer dock ett annat ordspår för mitt avslutande blogginlägg!

Jag har funderat på var alla modeord s.k. klyschor kommer ifrån och varför dom uppstår. Det är klart att språket utvecklas genom lika fomer av möten och det är naturligt på alla sätt!
Men...............
Det finns massor av "modeord" som används mer klichértat med tämligen oprecis betydelse.
Många pratar t.ex. om;
- Ensa
- Process
- Transparent
- Empati
- Curlingförälder
- Plattform
- Tänk -
"bra tänk"
Samsyn, delaktighet,  tillit, förhållningssätt och agenda!
Listan kan göra lång! Väldigt lång!

Varför blir vissa klychor (modeord) så populära?
 Är språket nån form av social markör (hmm..klycha), eller sätt att göra sig mer märkvärdig än man är?  Gäller det att fånga ordtrenderna på väg upp och dumpa dom på väg ner. Tänk vad pinsamt det blir om man som ordjuppi använder bara nästnästnya klyschor. Då skiljer man sig kanske inte längre från mängden.
 När det "platta" i modeorden "kläs av", precis som hände Kejsaren och hans nya kläder - visar det sig kanske att det inte finns något egentligt innehåll i begrepp som t.ex. Ensa och  transparent!
Men så illa kan det väl ändå inte vara?
Kan det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback